Joel Bardolet & Mal Pelo a Residències Musicals

Amb la col·laboració de Joel Bardolet, músic resident a la temporada 2015-2016

Després de quatre estimulants temporades de Residències musicals a La Pedrera en què artistes de gran talent interpretatiu i creatiu com, per exemple, Pau Codina, Anna Alàs o Ricard Rovirosa han deixat un gran record del seu pas per l’auditori de La Pedrera, hem començat la temporada 2016-2017 amb uns inspirats i generosos músics que han portat als concerts del diumenge per la tarda tot el seu bagatge artístic interpretant de forma molt personal la llibertat creativa que els permet ser músics residents de la Fundació Catalunya–La Pedrera.

Joel Bardolet amb el seu violí François Pique de 1793 a La Pedrera. © Fundació Catalunya-La Pedrera

Al setembre va obrir la temporada la flautista Elisabet Franch que, amb un preciós programa acompanyat al piano amb Josep Buforn, va portar el nivell interpretatiu a cotes molt elevades.

Elisabeth Franch acompanyada de Josep Buforn al seu primer concert a La Pedrera © Fundació Catalunya-La Pedrera

I ha seguit la primera de les tres propostes que ens portarà el violinista Joel Bardolet: una agosarada i bellíssima interpretació de solos de Bach, Kurtág, Telemann i Trümpy acompanyat per la dansa de Pep Ramis i Maria Múñoz. Aquests grans coreògrafs i intèrprets, reconegudíssim dins del món de la dansa contemporània sota el nom de Mal Pelo, van regalar-nos una sensible i personal interpretació del programa, amb una proposta que no va deixar indiferent a ningú.

També instrument de reflexió i creixement artístic del jove músic resident, que ha volgut compartir amb nosaltres una visió molt personal de la seva vivència i les impressions més immediates al concert.

“Sempre són curioses les primeres notes d’un concert. Hi ha dues opcions: llançar-les amb exclamació perquè trobin atenció i espai, o enviar-les amb pregunta perquè vagin obrint l’orella de la sala. Decididament, opció B per a avui. El Telemann i el Kurtág es fonen en una llengua comuna. La Maria guia els canvis harmònics i en Pep reacciona al gest humà del compositor hongarès. Des de l’escenari, se sent un públic sorprès. Acabem de començar, i a mesura que avança aquesta primera peça escolto preguntes en el silenci. Després amb Trümpy, una inquietud inicial i finalment la connexió. Ningú havia promès una tarda de relax”.

Pep Ramis de la compayia Mal Pelo a La Pedrera © Fundació Catalunya-La Pedrera

“Nosaltres fem l’exercici amb els alumnes d’observar i dir-los “això sí”, “això no”. Quan una cosa funciona o no. Per a mi el principi teu ha funcionat, m’ha agradat escoltar-lo des de l’escenari. Era un principi que obria, sense pretendre més que donar pas al que vindrà… En Pep parlava amb la copa a la mà que ens regalàvem després d’un concert intens, i participàvem del tòpic que diu que la cervesa després del concert pot allargar-se i ser tan interessant com el mateix concert. Mentre ens asseiem a la terrassa, dues senyores s’acosten molt contentes i ens regalen una felicitació honesta. Curiosament durant el concert estaven situades molt a prop d’un dels músics que és amb nosaltres a la taula, en Pau Codina, i que em comenta com somreien i preguntaven sobre les peces durant el concert. Públic despert i reactiu, que al final de la giga de Bach aplaudeix amb molt criteri tot i que encara queda per escoltar la ciaconna.”

Mal Pelo i Joel Bardolet. ©Fundació Catalunya-La Pedrera

“A l’escenari, en Pep entra durant la sarabanda, amb la partitura de la ciaconna a la mà. Entra i em mira. I pensa en com devia ser per a Bach tornar a casa després d’aquell viatge l’any 1720 i trobar la seva dona Maria Barbara enterrada. Se’n va a l’angle i espera. La giga conté molta força avui, i quan s’està acabant ens busquem amb la mirada i ell em pren el faristol amb provocació i se l’emporta fora del centre de l’escena. Llavors vaig a buscar la ciaconna amb decisió i darrere meu la Maria entra amb el mateix pas ferm i mirada fosca”.

Maria Muñoz i Pep Ramis, Mal Pelo a La Pedrera © Fundació Catalunya-La Pedrera

“Abans del concert parlem del risc, de tot el que se sacrifica per “no cometre errors”, els estimats errors que només nosaltres sabem i que van crear algun dels moments més genuïns del concert.” Joel Bardolet

Els dos propers mesos dins la temporada 2016-2017 ens oferiran l’oportunitat de gaudir de dues propostes de duet amb violí i piano. El primer el 20 de novembre amb la proposta del Joel Bardolet, acompanyat del pianista italià Marco Scilironi, amb obres de Mozart, Schubert, Xostakòvitx i Kurtág i la segona proposta el 18 de desembre amb el primer concert dins aquesta temporada del pianista Carles Marigó  amb la violinista Sara Cubarsi amb obres de Beethoven, Cage, Prokofiev i Bártók.

This entry was posted on 10 novembre, 2016 by in Arts escèniques, Música and tagged , , , , , .